Markedsførings og salgs tips
Klik på overskriften for at komme direkte til det blogindlæg eller video som du vil se.
- Skal du skrive en bog? »
- Skal din virksomhed med lyntoget? »
- Nu bliver jeg upopulær »
- Prisen dine kunder vil betale »
- Sådan får du mere for dine penge »
- Begår du også disse fatale online fejl uden at vide det? »
- Det kan Linse og Jesus lære dig om branding - 6 tip til at få mange følgere og loyale kunder »
Skal du skrive...
Skal du skrive en bog?
At skrive en bog, kan være guld værd for din virksomhed. Ikke fordi du tjener så meget på selve bogen, men fordi en bog er med til at skabe troværdighed og etablere din ekspert status. Den gør at dine kunder og samarbejdspartnere tager dig mere seriøst, du kan bruge den til markedsføring og PR, samt til at hæve dine priser og sælge mere.
I november 2017 udgav jeg min første bog “Businessmor, tre trin til succes som mor og selvstændig”. Jeg fortæller i Forfatterhjørnets podcast, hvordan jeg fandt et forlag i første forsøg, skrev bogen på et par måneder, fik hul på et skrive flow, hvor ordene bare kommer af sig selv, samt giver tips til at markedsføre din bog.
Skal din virksomhed...
Skal din virksomhed med lyntoget?
Jeg bliver tit spurgt om, hvad man kan gøre, hvis man ikke har så mange penge til markedsføring og reklamer, men gerne vil have mere synlighed og få flere kunder. Og at det gerne skulle gå hurtigere end med e-mails og Facebook opdateringer.
Jeg tænker at du også kan have glæde af svaret. Jeg vil dele et af de bedste råd til billigt og hurtigt at få mange flere kunder.
Som selvstændig er du nødt til at kunne skabe kontakt til andre samarbejdspartnere, nye kunder og nogen der har den erfaring eller viden du har brug for.
Når du har styr på dit koncept/produkt/service og kender din målgruppe er en af de bedste måder at nå ud til mange kunder på via samarbejdspartnere.
Det er nemlig vigtigt at du har styr på dit koncept/produkt/service og kender din målgruppe først.
Mit råd til dig er:
“I stedet for at bygge både skinnerne og toget selv, så skal du koble din vogn på et lyntog, der allerede kører på skinner.”
Det vil sige at du skal finde samarbejdspartnere, der ikke er dine konkurrenter, og som allerede har mange kunder i samme målgruppe som du henvender dig til.
Ingen bliver en succes alene. Vi har alle brug for hjælp og støtte.
Er du for eksempel bogholder for mindre virksomheder - kunne din samarbejdspartner og lyntog være udbydere af regnskabsprogrammer.
Er du kostvejleder for privatpersoner - kunne din samarbejdspartner og lyntog være Årstiderne eller et finess center.
Laver du dine egne produkter - kunne din samarbejdspartner og lyntog være butikker eller webshops, der sælger dem for dig.
Ved at samarbejde med nogle etablerede virksomheder, der i forvejen har en stor kundebase og flere ressoucer til markedsføring får du automatisk en masse synlighed overfor din målgruppe, samtidig med at samarbejdet øger din/din virksomheds troværdighed uden du selv skal bruge meget tid og mange penge på at markedsføre dig.
Nu bliver jeg...
Nu bliver jeg upopulær
Kender du det, at du gør noget som gør dig upopulær her og nu, fordi du ved at det er det rigtige at gøre og at personen vil takke dig for det senere? Som når du lærer dine børn at spise grøntsager fremfor slik, eller tvinger dem til at gå tidligt i seng eller køre med cykelhjelm?
På samme måde vil jeg skrive noget i denne mail som de fleste af mine mange læsere af skønne, seje, selvstændige kvinder ikke vil synes om.
Men lad mig først fortælle dig om Pia.
Pia var ikke så glad for at skulle sælge og ville helst undgå at ringe til de virksomheder som hun gerne ville have som kunder.
Facebook var ikke så oplagt at bruge, når nu det var virksomheder hun ville have fat i.
Hun havde forsøgt sig med nyhedsbrev, men der var alt for få der skrev sig op.
Hun havde tjekket markedsføringsloven og vidste at hun ikke måtte sende dem uopfordrede mails.
Men heldigvis er det jo tilladt at sende post - så længe virksomhederne ikke har sagt “nej tak til reklamer”.
Pia brugte i stedet tid og penge på at få lavet nogle virkelig flotte og lækre brochurer som hun kunne sende med posten. Hun havde også en fin hjemmeside hvor man kunne læse mere om det hun tilbød. Hun lagde kræfter og sjæl i selv putte brochurerne i nøje udvalgte konvolutter og skrive adresserne i hånden før hun sendte dem fra posthuset.
Og så ventede hun spændt på, hvad virksomhederne ville synes om brochurerne.
Det er jo sådan at vi skal påvirkes eller høre et budskab flere gange før vi køber noget.
Og en af de grundlæggende forudsætninger er at dem vi henvender os til i forvejen synes om os og har tillid til os.
Det lærte Pia på den hårde måde, for hun fik ingen henvendelser på sine brochurer.
Det er brand ærgerligt, når nu der er en direkte, meget billigere og mere effektiv måde at gøre det på. Nemlig at ringe til virksomhederne.
Ja, ja, jeg ved det. Nu bliver jeg upopulær.
For det har de færreste lyst til.
De fleste vil hellere søge et fast job eller spilde et år på at finde alternative løsninger frem for at tage telefonen og kontakte en de ikke kender.
Det kan jeg også godt forstå. Jeg har selv haft det på samme måde.
Men,
Mit ønske om at hjælpe og yde værdi er større end mit ønske om at være populær på kort sigt.
Jeg brænder for at hjælpe andre med at lykkes med deres virksomhed, så de kan gøre deres drøm til virkelighed.
Jeg er altid på udkig efter metoder der virker, er hurtigere og mere effektive, så man nemmere kan leve af sin passion.
Telefonen er en af dem.
Og med den rette vejledning behøver det ikke at være ubehageligt at ringe til fremmede, hverken for dig eller den du ringer til.
Det du skal fokusere på når du ringer til nogen for første gang, er at skabe en relation. Det gør du nemmest ved at få et møde med dem. I telefonen fortæller du kort, hvorfor du ringer - det vil sige, hvad kan du gøre for dem? og eventuelt hvilke lignende virksomheder du allerede har hjulpet. På mødet kan du lære dem bedre at kende, finde ud af hvad deres behov er, og først der fortælle mere om hvad du kan gøre for dem og hvordan.
Det vigtigste er at du husker, at du ikke forsøger at sælge noget til nogen, før du har etableret en relation og at de viser interesse for det du laver. Så slipper du for at det føles anmassende eller påtrængende. Held og lykke med det!
Prisen dine kunder...
Prisen dine kunder vil betale
Det skete bare ikke!!!
Jeg sad og nød min latte
og uden lyd eller drama
havnede der pludselig et stykke af min fortand i kaffen.
Efter jeg har fået børn har jeg forsømt mine egne tandlægebesøge gennem længere tid,
og i lørdags fik jeg så straffen.
Så da et stykke af tanden faldt ud, uden hjælp fra en gulerod, nød eller anden hård genstand, frygtede jeg straks at det måske var mere end bare én af mine tænder den var gal med.
Hvad nu hvis alle mine tænder knækker?
Hvor meget ville det koste?
og hvor ondt vil det gøre?
Og hvad har mine tænder med dig at gøre?
Jo, ser du,
Det handler om dine kunder
Da min tand knækkede i weekenden, fik jeg pludselig et akut problem jeg ikke selv kunne løse.
Og da jeg var til tandlægen i går var jeg mere end taknemlig for at hun kunne ordne den på 30 minutter (og at de andre tænder i øvrigt var super flotte).
Jeg betalte med glæde for hendes ekspertise.
1300kr. for 30 minutter!
Og jeg var glad for at gøre det NU.
For tænk, hvis jeg havde ventet til hele tanden fald ud og skulle have en ny,
så ville prisen og smerten være en helt anden.
Det samme gælder dine kunder.
Kan du løse et problem (jo større jo bedre)
Haster det?
og kan du løse det NU?
Kan du give din kunde et flot resultat?
Så er prisen ikke i fokus
og din kunde vil med glæde betale for resultatet.
Skal du sælge din tid og har du svært ved at tage penge for den
eller du er i tvivl om du er god nok,
så glem alt om dig selv!
For det handler ikke om dig, men om, hvad din kunde får ud af det du tilbyder.
Sæt prisen i forhold til noget andet
Alt er relativt.
Når du skal præsentere din kunde for prisen, er det en fordel at sammenligne prisen med noget andet, som din kunde også bruger tid eller penge på.
Er det billigt at betale 50kr. for en kaffelatte, når du selv kan lave den til langt under den halve pris derhjemme?
Hvis man kun sammenligner priser, så nej.
Hvis du kigger på fornøjelsen ved at gå på café, hygge med en veninde og få den serveret, så er prisen måske ok.
Hvis du sammenligner med at gå på bar med din veninde og drikke champagne i stedet, så er den pludselig et billigt alternativ.
Hvad kan du sammenligne dine priser med?
Hvad bruger dine kunder ellers penge på?
Hvad får dine kunder ud af dit produkt, som er meget mere værd end det beløb de betaler?
Sådan får du mere...
Sådan får du mere for dine penge
Over 100.000kr. på Facebook annoncer.
Der er hvad en af mine kunder, (lad os kalde hende Eva), har brugt.
Og hvad har hun så fået ud af det?
Det ved jeg ikke.
Det ved hun heller ikke.
For hun har ikke målt på sine annonceresultater, kigget på statistikken og fulgt op.
Vi taler helst ikke om penge i Danmark.
Og for mange kvinder er det ikke en værdi – det er ikke vigtigt.
Vi sætter kærlighed, familie, at gøre en forskel, frihed og fleksibilitet højere.
Der sættes tit lighedstegn mellem penge og det at være overfladisk, grisk, kold, ufølsom og materialistisk.
Derfor får penge sjældent den opmærksomhed de fortjener i vores virksomhed.
Til trods for, at det handler om at tjene penge, hvis det er forretning vi laver, og ikke en hobby eller velgørenhed.
Sådan havde Eva det også med penge.
Hun kiggede derfor heller ikke på, hvad hun fik ud af sin annoncering.
Hun vidste faktisk ikke at hun havde brugt så meget.
For hun havde jo bare 3 annoncer med et dagligt budget på 100kr. hver.
3*100 = 300kr. om dagen
* 365 dage
= 109.500kr. på et år
Hun annoncerede på Facebook, fordi hun havde en idé om, at det var der hendes kunder var.
Og da hendes virksomheds økonomi løb rundt, og så var det jo ikke så vigtigt, hvad hun fik ud af de 100.000kr.
Men hvad nu, hvis hun kunne have solgt det dobbelte, med den samme annoncering?
Så kunne hun have haft råd til den assistent hun drømte om, så hun ikke selv skulle stå og pakke og sende sine produkter. Hun kunne også have fået en bogholder, så hun kunne have arbejdet mindre og se mere til sine børn.
Selvom vi ikke prioriterer penge, kan de være kilde til:
– stress og søvnløse nætter, når vi ikke har nok,
– mange frustrationer og skænderier i familien,
– at vi ikke følger vores drømme, fordi vi ikke har råd,
– … (indsæt selv)
For man kan gøre mange rare ting med penge og de kan gøre tilværelsen lettere, hvis vi har nok.
Ved du, hvad du får ud af dine penge?
Ved du om du kan tjene mere, uden at bruge mere?
Penge er et vigtigt styringsredskab i din virksomhed til at træffe beslutninger,
der giver dig en god indkomst og får din forretning til at løbe rundt.
Kig på din økonomi nu.
Giv dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes!
Sæt tid af til det i din kalender med det samme – så du er sikker på at få det gjort.
Begår du også...
Begår du også disse fatale online fejl uden at vide det?
Forestil dig at du vil ind og købe tøj i en butik og at ejeren sætter en kæmpe dørmand i indgangen, der blokere det hele og skubber dig væk.
eller
At du sætter dine varer i en andens butik, så den anden person kan få flere kunder.
Du må ikke sælge dine vare her, kun vise dem frem, hvilket du betaler for.
Vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke er nogle smarte salgsstrategier.
Alligevel er der mange, der gør det online.
Uden naturligvis at vide det.
Måske gør du det også selv,
eller kender nogen som gør det.
Jeg skrev i det sidst blogindlæg om, hvordan jeg kom i gang med min virksomhed igen.
Noget som ingen havde fortalt mig og jeg selv måtte opdage var:
2 fatale online fejl, der sender dine kunder væk
Det første eksempel, jeg taler om er en pop-up.
Pop-ups har længe været rost til skyerne fordi de øger konverteringsraten, så der er flere, som skriver sig op til dit nyhedsbrev, når de besøger din side.
Det er bare dødirriterende at gå ind på en ellers interessant hjemmeside og blive blokeret efter tre sekunder af en gigantisk pop-up, som du ikke kan gøre noget ved, fordi den ikke passer til en mobil.
I Danmark er vi meget på mobilen og hvis du er ligesom mig, så kommer ca. 70% af de besøgende på din hjemmeside via deres mobil.
Har du haft en hjemmeside i et stykke tid ved du, hvor svært det er at skabe trafik og få interesserede til at skrive sig op.
Derfor er det drønærgerligt at holde 70% af de potentielle kunder væk.
Du behøver dog ikke give afkald på din pop-up,
sørg blot for, at den er indstillet til kun at være aktiv på computere.
Den anden fejl, jeg nævner er at skrive sine blogindlæg på andre portaler.
Der findes hjemmesider, hvor du kan oprette din profil og få lov til at skrive dine blogindlæg mod et fast beløb om måneden.
Fordelen skulle være at de reklamerer for hjemmesiden og sikrer mange besøgende, så der er mange, der ser dine indlæg (og alle dine konkurrenters indlæg).
Og det er en rigtig god aftale for dem.
Du leverer dem godt indhold til deres hjemmeside og betaler dem for det.
Samtidig kan de bruge hjemmesiden til at reklamere for deres egne produkter overfor de besøgende.
Problemet er, at når læserne har set dit indlæg, så bliver de på siden.
De kommer ikke over til din hjemmeside og skriver sig op.
Så det kan godt være at dine tekster bliver set, men din mailingliste vokser ikke, og du får ikke solgt noget.
Det vil sige at du knokler for at skrive fantastiske tekster unden at høste udbyttet.
Og som du sikkert ved, kan du ikke lægge de samme tekster på din egen hjemmeside, da Google søgemaskinen så tror det er spam og blacklister din hjemmeside.
Med mindre du er super produktiv og bare ryster teksterne ud af ærmerne, så overvej;
hvor er det bedst for dig og din virksomhed at blogge?
Hvornår er det så en god idé at blogge hos andre?
Det er det, hvis
du må linke direkte til din hjemmeside eller din freebie i bloggen
og
at bloggen eller siden rammer DIN målgruppe,
ikke “bare” 10.000 tilfældige besøgende, hvor du ikke ved, hvor mange, der reelt er i din målgruppe.
Det kan Linse og Jesus...
Det kan Linse og Jesus lære dig om branding - 6 tip til at få mange følgere og loyale kunder
Han blev kun 33 år og det er snart 2000 år siden han døde, alligevel er den bog, der er skrevet om ham den mest solgte bog nogensiden, og ingen har næppe lavet bedre branding siden, selvom vi i dag har internettet til rådighed.
Linse Kessler, hvis bog for tiden ligger nr.1 på bestsellerlisten og sikkert under mange juletræer på Jesus fødselsdag, har over 300.000 likes på FB og eget TV program.
To markante personer, der på hver sin måde skiller vandene.
Linse og Jesus ligner måske ikke dig, men de har fat i den tunge ende, når det kommer til branding.
Du behøver hverken at sidde i fængsel eller blive korsfæstet, men kan skyde genvej til succes med din virksomhed ved at lære fra dem.
6 tip til bedre branding
1. Uanset baggrund kan du skabe dig en karriere og få succes.
Tro på dig selv.
Lad vær med at lade dig hæmme af manglende uddannelse, erfaring, tidligere fejltagelser eller janteloven.
2. Walk the talk.
Du opbygger stor troværdighed ved at gøre, som du siger og være en rollemodel.
Troværdighed er nødvendig, hvis du vil have andre til at købe dine produkter eller service.
3. Vær dig selv.
Det gør det nemmere for andre at vælge dig til eller fra.
Jeg er sikker på, at du har en klar mening om Linse og en holdning til Jesus.
Det handler ikke om at alle skal synes om dig, men at gøre det nemt at tiltrække de mennesker, som kan lide dig.
4. Få andre til at følge dig.
På Jesus tid var det med følgere ret bogstavligt. I dag er det for det meste virtuelt.
Du er afhængig af dine følgere, som med tiden bliver til kunder, fans og ambassadører.
Uden dem intet salg.
5. Hjælp andre.
Giv og du skal få.
Når vi giver en gave føler modtager ubevidst lyst til at give en gave igen – eller købe hos dig, for at skabe balance i relationen.
Det er en social refleks, som går langt tilbage i vores samfund, og som fungere fint, til at opbygge relationer med potentielle kunder.
6. Fortæl historier.
Vi husker historier bedre, fordi de skaber billeder på nethinden og appellerer til vores følelser.
De er nemmere at forstå end abstrakte tekster eller tør fakta.
Samtidig er de med til at definere vores identitet, hvad der er “godt” og “ondt” og skabe et tilhørsforhold.
Balancen som mor
og selvstændig
Succes strategier for
iværksætter kvinder